Kinderen met ADD en ADHD staan erg open voor allerlei prikkels. En hebben het vervolgens zo druk in hun hoofd en lijf met verwerken van al die prikkels dat er eigenlijk geen andere dingen meer bij kunnen.
Enkele voorbeelden hiervan zijn; niet horen wat er tegen je wordt gezegd, niet in de gaten hebben wat er van je wordt verwacht, beginnen met werk uitstellen en in je eigen wereld verdwijnen. Of zo aan het denken zijn dat je struikelt, dingen laat vallen of hardhandiger doet dan je bedoelt. Het lontje is vaak wat kort. Deze kinderen zijn druk met van alles en nog wat in hun hoofd en het concentreren op hun werk lukt niet.
In een volle klas kan dit een probleem zijn. Zeker als er een aantal kinderen met ADD of ADHD in de klas zitten. Dat is veel energie, ideeën, inspiratie, uitdaging, drukte….. En ze moeten ook leren leren. Wat een klus! Als leerkracht heb je je handen vol aan het verdelen en geven van aandacht aan alle kinderen. Zodat ze allemaal leren leren.
De focus ligt bij ADD en ADHD vaak op het (niet gewenste) gedrag. Deze kinderen worden dan vaak niet meer aangesproken op en herkent in hun kwaliteiten en talenten maar op hun gedrag en de problemen die ze hebben of veroorzaken. Bij mij komt dan direct de vraag omhoog welke mogelijkheden heb je? Waar ben je (wel) goed in? Wat aan jou is leuk? Wat zijn jouw kwaliteiten? Wat zijn jouw talenten? En hoe zouden die sterke eigenschappen je kunnen helpen? Ik kijk graag zo naar kinderen. En samen met het kind naar hoe hij/zij zelf de dingen kan oplossen, wat helpt en wat werkt wel, dat is belangrijk om te ontdekken!
Leerkrachten zien veel van een kind onder andere omstandigheden dan de ouders en ik. Daarom zoek ik graag samen met de leerkracht naar werkbare oplossingen. Voor het kind, voor jou als leerkracht en natuurlijk voor de klas. Het is mijn ervaring dat een paar coachgesprekken (3-5) vaak al heel veel opleveren. Neem contact met mij op.
Speciaal voor het onderwijs (PO en VO) heb ik workshops ontwikkeld die ik tijdens een studiedag kan geven:
“ADHD in de klas” Over hoe je de kinderen met ADD en ADHD in je klas kunt leren leren en als docent met passie, plezier en vol energie kunt blijven lesgeven.
“Oplossingen in-zicht” Over hoe je samen met kinderen tot oplossingen kunt komen. Het uit de strijd blijven levert het kind en jou veel tijd en energie op. Bovendien is je werk dan veel leuker.
Geïnteresseerd? Neem contact met mij op.