Kindercoaching: ouders aan het woord:
Stapje voor stapje naar meer vertrouwen in jezelf
Onze zoon van (toen) 11 jaar oud had te kampen met extreme angst. We vonden Else vrij snel in onze zoektocht naar hulp, we waren op zoek naar een coach/therapeut met SE ervaring bij kinderen. Daar zijn er niet zoveel van, althans niet in Amersfoort.
Else werkt heel intuïtief. Met zoveel geduld. Ze beweegt mee maar verliest haar focus niet. Voor mijn zoon was dat een goede aanpak, steeds meer voelde hij zich op zijn gemak. Else werd een veilige haven voor hem. Dat is bijzonder voor mij als moeder. Ik ben lang zijn enige veilige haven geweest en ik wens hem er zoveel meer toe, en dan als eerste natuurlijk die in zichzelf. Dat dat niet zo makkelijk voor hem was, raakte mij. Ook daar had Else oog voor, ze zette de band tussen mijn zoon en mij in en gaf mij daarbij de aanmoediging die ik daarin, zo kwetsbaar als ik me voelde destijds, nodig had.
Joris heeft met kleine stappen geleerd bij Else dat hij sterker is dan hij dacht, dat hij zoveel in zijn mars heeft. Daarin groeit hij nu nog steeds, en de basis daarvoor is zoveel sterker geworden. Daaraan heeft Else enorm bijgedragen. En Joris voelt zich nog steeds welkom bij Else, ook nu we de sessies hebben afgerond. Hij weet dat hij bij haar terecht kan als hij dat wil, of nodig heeft. En tja, soms is dat al genoeg.
We houden graag contact Else, het was een bijzonder en mooi proces. Dank daarvoor! Heleen.
Hooggevoeligheid op je werk: coachcliënten aan het woord:
Wat bewustzijn van stemming voor je kan betekenen,
Nadat bij mijn oudste dochter ADHD was geconstateerd kwam ik bij je, en herkende me heel erg in de signalen hiervan. Mijn energie was volledig op, na jaren vechten tegen vermoeidheid. Ik had het gevoel continu de controle kwijt te zijn, en zag geen manier meer om hier zelf uit te komen. Ik was hiermee ook mijn omgeving, met name thuis tot last. Op het werk had niemand iets in de gaten. Ik heb het recent nog nagevraagd, maar het heeft mensen echt verbaasd dan ik het moeilijk had. Terwijl ik dacht dat het met koeienletters op mijn voorhoofd stond.
Op mijn werk functioneerde ik prima, naar volle tevredenheid van mijn hele omgeving. Dat was niet het probleem maar ik werd er zelf alleen heel moe en uiteindelijk ook ongelukkig van. In het eerste gesprek legde je uit hoe het werkt met ADHD, en ook met hoogsensitiviteit. Dat heeft voor mij veel verduidelijkt. Met name de kwaliteiten hiervan maken dat ik goed ben in mijn werk. Ik heb dit dus altijd in mijn werk gebruikt, zonder me daar zo bewust van te zijn. Tegelijk maakte je me duidelijk dat deze kwaliteiten ruimte en rust nodig hebben om tot bloei te kunnen komen. Dat dat ook de reden is dat ik vaak moe was, en dat dat er mocht zijn. Direct in het begin van onze gesprekken leidde dat ertoe dat ik bewust kon uitrusten van de dingen die mij zoveel energie kostten, omdat dat erbij hoorde, onderdeel was en is van het werk.
In die tijd werd ik wat opener naar mijn omgeving dat ik het te druk had. Ik kreeg daarop als reactie van mensen dat ik ook wel erg veel op mijn bord had liggen. Dat maakte het voor mij makkelijker om bewust een stap terug te doen.
Na 2 of 3 gesprekken met jou was bij mij het stressniveau al aanzienlijk lager.
Ik heb ook veel gehad aan het leren bewustworden van mijn stemming en leren hoe deze te reguleren met behulp van de ladder. Dat maakt in mijn hoofd vaak visueel waar ik zit in mijn stressniveau als ik me even niet goed voel. En dat maakt het weer makkelijker om snel terug te schakelen.
De door jou aangedragen hulpmiddelen en plaatjes helpen mij nog dagelijks om grip te houden op mijn energieniveau. Niet dat ik nooit meer moe ben, maar het neemt niet meer zulke extreme vormen aan, ik schakel eerder terug.
Mijn omgeving ervaart ook dat ik meer mijn grenzen aangeef, en dat ik heel bewust met mijn energie bezig ben.
Het belangrijkste vind ik dat ik nu weer het gevoel heb dat mijn leven om mij draait, en niet om het tevreden houden van iedereen in mijn omgeving. Dat ik mezelf niet meer uit het oog verlies, in tegendeel, ik heb mezelf in beeld.
Birgit
De kracht van versterkende gedachten:
Vorige week deed ik examen voor mijn vrachtwagenrijbewijs. Was erg nerveus die ochtend en mijn hoofd liep over van belemmerende gedachten….. Bijna wilde ik de handdoek in de ring gooien en het hele circus afblazen. Ik was ervan overtuigd dat ik er nog niet klaar voor was en echt nog een aantal rijlessen nodig zou hebben. Maar goed, ik stapte toch maar in de vrachtwagen, had er immers voor betaald. De examinator deed echt vriendelijk zijn best mij op mn gemak te stellen. Het rijden ging op een ”bijna incidentje” op een rotonde na best goed. Maar toen moest ik de vrachtwagen met aanhanger voor het dock parkeren. Wat ik ook probeerde ik kwam er niet goed voor te staan. Kansloze zaak dacht ik… De belemmerende gedachten werden sterker en sterker, wonnen het bijna. Maar ineens werd ik me bewust van wat er met mij gebeurde. Negatieve oude patronen waren weer aan het woord, de duiveltjes zaten op mijn schouders. Sinds een aantal maanden heb ik gesprekken met Else en dit is precies waar we over hebben gesproken. Kortom, ik heb de duiveltjes van mijn schouders geveegd en heb mijn versterkende gedachten en overtuigingen “ik kan het!”, “ik doe het!” en “ik ga mijn rijbewijs halen!” geactiveerd. En ik parkeerde de vrachtwagen in een keer hupsakee voor het dock! Ik ben geslaagd!!!! Wat een enorme kik en energyboost voel ik!!! Nog steeds!!!
Joost
Leerkrachten aan het woord:
Workshop Oplossingen in-zicht:
Een hele enerverende, verrassende, leerzame, doelgerichte en praktijkgerichte workshop. Heb geleerd emoties te herkennen bij kinderen. En hoe ik kinderen kan helpen zelf emoties bij zichzelf te herkennen en te reguleren. De kinderen zijn zo zelf betrokken bij hun leerproces, wie ben ik nu eigenlijk, hoe leer ik, wat wil ik leren, wat past bij mij?
Ingrid
Oplossingen in-zicht heeft mij handvatten gegeven om op een goede manier in gesprek te gaan met kinderen. Ik ben zo blij met de workshop die bij ons op school is gegeven. Ik gebruik de tools bijna dagelijks in mijn klas en benader de kinderen nu met hele andere vragen. Ik merk dat dit mij veel meer oplevert. Waar ik ook nog veel plezier van heb zijn de visuele modellen en de uitleg daarbij. Ik heb zelf veel aan deze modellen, ze geven mij inzicht in hoe ik zelf in een situatie sta, hoe deze mij raakt en hoe ik reageer. Ik kan nu beter afstand nemen. Kortom de workshop heeft mijn ‘ik’ verrijkt en mijn blik verruimd.
Bedankt daarvoor
Stefanie
De workshop is gericht op het komen tot een oplossing voor grote of kleinere problemen tijdens het werken met kinderen. Je krijgt informatie over je basishouding en verschillende modellen aangeboden. Ik merk dat ik de aangeboden modellen direct kan toepassen in de praktijk. Dit lukt heel goed in individuele gesprekjes met kinderen en ook tijdens een les over sociaal emotionele ontwikkeling klassikaal. De kinderen worden betrokken bij het proces naar de oplossing toe waardoor ze zeer betrokken en gemotiveerd zijn. Een win-win situatie! voor beide partijen!!!
Saskia
Workshop ADHD in de klas:
De workshop ADHD in de klas had voor mij veel herkenningsmomenten. Voor mezelf, hoe ontvankelijk ik zelf ben voor stemming van kinderen. Ik heb geleerd hoe ik hier zelf anders mee om kan gaan. En dat werkt echt. Daarnaast is de grote meerwaarde van deze workshop, dat het werd aangeboden bij mij op school, aan het team waar ik mee werk. Daardoor kunnen we samen kijken naar deze groep kinderen vanuit mogelijkheden.
Marjon
Workshop hooggevoelige kinderen in de klas:
De workshop hooggevoelige kinderen in de klas heeft mij veel gebracht. Ik kijk nu anders naar deze kinderen. En kan daardoor meer samen met het kind op zoek naar zijn mogelijkheden. Daardoor kan het kind dan weer meer zijn kwaliteiten en talenten laten zien. En lukt het leren leren beter. Ik zie het echt als win-win. Veronique