Ik en mijn verhalen

Mijn naam is Else van Malland. Coach en trainer op het gebied van ADD, ADHD en Hooggevoeligheid  HSP HSS. Ik ben geboren in 1963, getrouwd en moeder van drie inmiddels volwassen zoons.Else-van-Malland-Hooggevoeligheid-ADD-ADHD-Coaching-Training-Workshops

Hooggevoeligheid , Hoogsensitiviteit of  HSP HSS , is een kwaliteit waar je mee moet leren omgaan, daar weet ik alles van. Herken het bij mezelf en toen ik het ook bij mijn zoons herkende vond ik dat het tijd werd me erin te verdiepen om als ouder hen te kunnen begeleiden en de goede keuzes voor mijn kinderen te kunnen maken. Ik heb me ontwikkeld tot professional en heb in de afgelopen 15 jaar al vele hooggevoelige HSP HSS kinderen, ouders en volwassenen begeleid naar een beter contact met zichzelf, hun kwaliteiten en talenten. Als je begrijpt hoe dingen voor jou werken dan kom je zelf tot mogelijkheden en oplossingen! En daar wordt je gelukkig van.

Hooggevoeligheid? Ik weet er alles van!

Daarnaast ben ik gespecialiseerd in begeleiding van ADD en ADHD. Ben opgeleid en gecertificeerd als ADHD-coach door ADHD-centrum Nederland. Ook ben ik opgeleid in NLP, systemisch werk, rouwverwerking, lichaamswerk en traumaverwerking – Somatic Experiencing.

Qua prikkelontvankelijkheid en (over)belasting van het brein en zenuwstelsel ligt ADD en ADHD dicht bij hooggevoeligheid. Sterker nog, ik heb ervaren dat niet zelden de hooggevoeligheid de basisoorzaak van het ADD of ADHD gedrag is. Ik kijk graag naar kinderen en volwassenen zoals ze zijn, naar kracht, kwaliteiten en talenten en zoek samen naar hoe je kunt bereiken wat je wil. Mijn ervaring is dat er heel erg veel mogelijkheden zijn!

Mijn stijl in coaching is oplossingsgericht, “out of the box”, creatief, intuïtief, met humor en aandacht voor mogelijkheden, kwaliteiten en talenten. We kijken samen naar waar jouw vraag in essentie over gaat, met de uitleg over hoe het in je brein, lijf en zenuwstelsel werkt en het beeld erbij heb jij de mogelijkheden om dingen (mogelijk anders) te doen, te ervaren. Dat geeft overzicht, inzicht en maakt je bewust van wie je bent en wat er voor jou werkt.

Soms ben ik invoelend en meegaand en soms juist confronterend en spiegelend. Alles wat nodig is voor jou in relatie tot jouw coachvraag. IK hou ervan te werken met de essentie, met precies dat waar het over gaat. De trajecten die ik begeleid duren niet lang(er dan nodig). Ik loop een klein stukje met je mee tot jij je eigen oplossingsrichting hebt gevonden. Een paar gesprekken (3-5) leveren veel op.

Ben je geïnspireerd of nieuwsgierig naar onze coaching of een van onze trainingen maak een afspraak in Amersfoort om kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken.

Else van Malland

Centrum voor hooggevoeligheid, ADD en ADHD

Barchman Wuytierslaan 194, 3818 LN Amersfoort

06-54772358           info@elsevanmalland.nl

Kaart en route via Google maps

 

 

 

Alle kinderen hebben ineens ADHD, oh nee Sinterklaas komt zaterdag aan in Nederland……

Het wordt wel weer heel erg spannend gemaakt voor kinderen in het Sinterklaasjournaal! De stoomboot in de problemen… vreemde mannen aan boord… Sinterklaas die zelf aan het roer moet staan… pakjes die overal in het land aanspoelen… ook het Grote Boek van Sinterklaas….. komt dat allemaal nog goed? Krijgt ieder kind z’n cadeautjes? En we hebben in het Sinterklaasjournaal nog geen Piet gezien dit jaar….. Hoe zien de Pieten er dit jaar uit?
Voor kinderen allemaal erg belangrijk en misschien ook iets te spannend? Vaak is te veel spanning uiteindelijk bij kinderen in hun gedrag te zien. Worden ze druk of dwars, slapen ze slecht en zullen we het over concentratie maar niet hebben… Hebben ze dan ADHD? Welnee! Ze zijn een beetje van slag. Kunnen de spannende verhalen niet meer verwerken. Omdat het net iets te spannend is voor ze.
En hoe werkt dat dan in het hoofd? Als er iets gebeurt dat net iets te spannend is dan herinneren kinderen zich ineens ook iets te spannende dingen van vorig jaar en het jaar daarvoor en misschien daarvoor…. En voor je het weet zijn ze helemaal van slag. Hoe help je jouw kind door deze periode heen? Dan is het belangrijk te weten over hoe je je kind kunt helpen zijn stemming en emoties te reguleren, welke mogelijkheden ieder kind zelf heeft. Niet alleen belangrijk in deze tijd van het jaar. Voor sommige kinderen lijkt het het hele jaar Sinterklaastijd…. zij hebben moeite met het verwerken van wat voor hen dagelijks te veel is, de hooggevoelige kinderen. Is dit hopeloos? Nee hoor! Er zijn veel mogelijkheden om je kind te helpen.

Uitstelgedrag, niet altijd negatief!
Duurt het vaak even voor je aan het werk gaat? Stel jij dingen uit?
In ieder geval pak je de dingen anders aan dan andere mensen in je omgeving, daarom valt het je op. Over het algemeen zijn we geneigd om uitstellen te labelen als iets negatiefs want; ‘tijd is geld’, ‘het is nu of nooit’, ‘waarom wachten tot morgen als het vandaag ook kan’, ‘nu is het moment’, ‘verspil geen tijd’, ‘stop met smoesjes verzinnen’ of ‘wacht niet want het is nu tijd voor actie’. Uitstellen wordt vaak geassocieerd met lui, sloom, traag en misschien zelfs laf.
Het liefst voldoen we aan verwachtingen van anderen en passen ons aan.
Laatst had ik een gesprek met een werkende moeder. Ze zat er helemaal doorheen. Moe van alle ballen die ze op haar werk en binnen haar gezin hoog moest houden. Moe van zichzelf. En ze veroordeelde zichzelf, vond dat ze altijd maar werk uitstelde en ternauwernood deadlines haalde ten koste van te veel. Pratend kwamen we er samen achter hoe het in haar hoofd werkt. Blijkt haar gedrag geen uitstelgedrag maar haar strategie te zijn. En een hele goede ook! Want ze denkt eerst alles uit voor ze een letter op papier zet. Alle opties en mogelijke scenario’s weegt ze in gedachten af. Zo vormt zich het grote plaatje. Dit overzicht heeft ze nodig en ze werkt van daaruit naar de details toe. Zo kan ze alles met elkaar verbinden en klopt het geheel. Dit proces kost tijd. De rust krijgt ze vanaf het moment dat ze zichzelf toestemming geeft haar strategie te gebruiken als iets goeds en waardevols. En dat levert weer positieve gedachten en gevoelens op.
Ik kom het thema uitstelgedrag in gesprekken met clienten vaker tegen.
Ook veel kinderen met ADD of ADHD en hooggevoelige kinderen herkennen het ‘uitstellen’. En omdat ze zo geneigd zijn zich aan te passen aan verwachtingen van hun omgeving labelen ze ‘uitstellen’ vaak als iets negatiefs. Maar dat is het lang niet altijd! Bijvoorbeeld op school. Want wat is er eigenlijk aan de hand? Heeft het kind de opdracht begrepen? Kan hij wel aan de slag? Weet hij hoe hij het moet aanpakken? Heeft hij misschien een andere instructie nodig?
Of is hij een ‘anders-denker’? Denk hij eerst de hele opgave uit en schrijft hij het dan pas op? En is hij dus al heel hard aan het werk terwijl je zou denken dat hij nog niets heeft gedaan? Het is niet altijd wat het lijkt. Samen uitzoeken wat er aan de hand is en oplossingen vinden helpt of samen constateren dat het goed is zoals het is.